Les col·leccions patrimonials de la UB: 8. Col·lecció d’instruments científics de la Facultat de Física

Espectroscopi de cua d’escorpí, 1906

Els instruments científics representen les bases sobre les quals s’expressen les ciències experimentals, i per aquest motiu constitueixen una eina importantíssima per a l’estudi del saber i del coneixement humà. L’interès continu dels historiadors/es i investigadors/es de la ciència per les fonts materials de la ciència experimental ha motivat que l’estudi dels instruments científics s’hagi convertit en una especialitat perfectament definida de la història de la ciència.

La Facultat de Física de la Universitat de Barcelona disposa d’una important col·lecció d’instruments científics que ha anat acumulant al llarg de més de cent cinquanta anys de vida acadèmica i d’investigació. No és fins al 1845, a causa d’una notable reforma en l’ensenyament secundari i universitari, que la Direcció General d’Instrucció Pública recomanà adquirir màquines i instruments per als gabinets de física i química de les facultats de filosofia, medicina i farmàcia. De fet, aquestes facultats no es van separar fins al 1857 amb la reforma de Claudio Moyano.

Malauradament, no es va dur a terme cap tasca de catalogació, conservació o recuperació fins que a la dècada dels vuitanta del segle XX s’inicia una tasca preliminar d’inventari i de restauració, tasca que des d’aleshores i fins a l’actualitat ha anat creixent i desenvolupant-se amb rigor científic, tant pel que fa a l’estudi i catalogació de la Col·lecció com a les accions de conservació i restauració.

Actualment, la Col·lecció d’instruments científics de la Facultat de Física és una de les col·leccions més ordenades i millor documentades de la Universitat de Barcelona, esdevenint, així, una eina molt valuosa de docència, d’investigació i de divulgació. Formen part d’aquesta col·lecció més de cinc-cents instruments científics, abastant camps de la física diversos: astronomia, òptica, electricitat, magnetisme, calorimetria, mecànica, hidrodinàmica, acústica, etc., i són un testimoni fonamental de l’evolució de la física durant els segles XVIII, XIX i XX.

Paral·lelament a la tasca documental desenvolupada, és de destacar la posada en valor de la Col·lecció a través de «La història de l’electromagnetisme», una exposició permanent que, d’una banda, permet donar visibilitat a una gran part d’aparells de la Col·lecció, i, d’una altra, obre un nou espai museístic a la Facultat destinat a donar a conèixer el fons d’aquesta important col·lecció patrimonial.

Aquesta iniciativa de museïtzació constitueix una fita molt rellevant perquè contribueix a promoure i enfortir el coneixement del patrimoni científic i cultural de la Universitat de Barcelona.

La Col·lecció d’instruments científics de la Facultat de Física representa un gran valor patrimonial que s’ha de seguir recuperant i mantenint, ja que aporta una informació cabdal per a la investigació històrica de la ciència i perquè constitueix un testimoni inestimable de la història de la ciència a Catalunya.

Vicerectorat de Cultura, Memòria i Patrimoni

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Deixa el nom en blanc per deixar un comentari anònim.

Subscripcions
Aviseu-me de