Les col·leccions patrimonials de la UB.4. Col·lecció Art i Punt d’Investigació «La Relació»

Heloïse Perfundet Omnia Luce, instal·lació de l’artista Elena del Rivero, 2009.

Duoda és un centre de recerca de dones que actualment no està reconegut com a centre de recerca de la Universitat de Barcelona. Es troba en fase de constituir-se en observatori. DUODA va ser fundat el 1982 per un grup d’estudiants, professores i llicenciades en Història. La seva identitat i les seves activitats es basen en la idea clau que la política és la pràctica de la relació no instrumental, és a dir, de la relació sense un propòsit determinat, la relació pel gust d’estar en relació.

Duoda defensa les pràctiques polítiques del feminisme de la diferència basades en una política de dones entesa com una forma de governar el món per mitjà de la relació i del saber en llibertat i concòrdia, propiciant una existència lliure entre tots els éssers humans.

L’any 2000 l’artista Elena del Rivero va impulsar la idea de crear una col·lecció d’art i punt d’investigació dedicat a la relació. D’aquí sorgeix la col·lecció Art i Punt d’Investigació «La Relació» al DUODA Recerca de Dones de la Universitat de Barcelona i, la mateixa Elena del Rivero continua inspirant aquest projecte que, des dels seus orígens, impulsen investigadores, professores i artistes contemporànies.

La col·lecció aplega les obres en paper que donen les artistes invitades per Duoda a crear una instal·lació d’art a l’espai de Pròleg, llibreria de Barcelona especialitzada en autores. Està formada pels materials —escrits i visuals— i els projectes que la relació de treball i amistat genera, i que fan que aquesta col·lecció sigui una font viva de pensament, de creació visual i de pràctiques polítiques del feminisme de la diferència. Es tracta d’un projecte per a artistes i investigadores que propicia el treball al voltant d’una taula comuna que dona les indicacions del que cada una vol i pot sostenir i, a la vegada, situa les artistes en un tauler que s’allarga com un horitzó.

L’ús més rellevant de la col·lecció, a part de la docència, la investigació i la transferència de coneixement, és servir de símbol, en qualsevol actuació pública, tant de la presència femenina lliure a les diverses universitats del món com de la sexuació del coneixement.

Les obres de la col·lecció es custodien a Duoda Recerca de Dones, centre adscrit a la Facultat de Geografia i Història, de la qual depèn, mentre que la peça Heloïse Perfundet Omnia Luce (Elena del Rivero, 2009) està instal·lada a l’edifici que la UB té al carrer Baldiri Reixac, 2, que allotja el CRAI Biblioteca de Belles Arts, entre altres dependències.

Algunes obres de la col·lecció són:

Tresor
Sílvia Gubern